קומפוזיציה
מהי קומפוזיציה :
קומפוזיציה היא בניית התמונה ומיקום הדמויות בתוך הרקע והחלטתו של הצלם מה יהיה בפנים ומה יהיה בחוץ .
קומפוזיציה באומנות היא תוצר בין היחסים ביו אובייקט לבין מסגרת היצירה האומנותית , וכן בין האובייקטים השונים בתוך היצירה , הקומפוזיציה היא אמצעי מבע שולט בכל תחומי האמנות החזותיים, במוזיקה, בקולנוע ובאמנויות הבמה. בבחירת הקומפוזיציה ממקם היוצר את האובייקטים ביצירה על מנת לכוון את האדם שנחשף ליצירה לנושאים מרכזיים ביצירה למשל, אובייקטים היוצרים קווים ישרים, אלכסוניים או גליים יכולים לשמש על מנת להוביל את העין למוקדים מרכזיים בציור ובצילום. פירוש המילה קומפוזיציה הוא מיקום-יחד.
הקומפוזיציה היא אמצעי מבע דומיננטי (בעל השפעה בולטת : שולט ) בכל תחומי האומנות החזותיים , מוזיקה , קולנוע , ובאומנויות בבחירת בקומפוזיציה ממקם היוצר את האובייקטים ביצירה על מנת לכוון את האדם שנחשף ליצירה לנושאים מרכזיים ביצירה .
למשל : אובייקטים היוצרים קווים ישרים אלכסוניים או גלים יכולים לשמש על מנת להוביל את העין למקודים מרכזיים בציור ובצילום .
ישנם מלא סוגים של קופוזיציות לדומא : --->
קומפוזיציה מאוזנת או לא מאוזנת :
קומפוזיציה בה שני הצדדים של ציור כמו עתק מראה זה של זה .
והיא יכולה לבוא על ידי ביטוי על ידי שימוש בצורות גאומטריות למשל : משולש , פירמידה איזון בין שני חלקי התמונה . האיזון יכול להיות צבעוני וצורני - קומפוזיציה רגועה ושלמה .
קומפוזיציה מאוזנת
קומפוזיציה לא מאוזנת
חוק השלישים :
כאשר אתם מצלמים תמונת פורטרט, הפורטרט מכסה חלקים גדולים מהצילום. במקרה כזה, נהוג לקבוע אובייקט מרכזי בפני הדיוקן בהצטלבות השלישים. כך למשל, את העין הקרובה אליכם או את השפתיים הבולטות אם אתם מצלמים קלוז אפ משמעותי, תוכלו לקבוע באחת מההצטלבויות.
חוק השלישים מתייחס לצילום אובייקטים בתנועה. במקרה זה חשוב לקלוט לאיזה כיוון התנועה. אם למשל אתם מצלמים מכונית נוסעת מימין לשמאל, הציבו את המכונית בשליש הימני יותר של התמונה, ועל ידי כך אפשרו למתבונן לראות “לאן המכונית נוסעת”. זה כמובן נכון במרבית המקרים. ייתכן ותרצו להראות מהיכן היא מגיעה ומה היא השאירה אחריה, אך הכלל המקובל קובע כי “אנו רוצים להמשיך את התנועה”. הדבר נכון גם לגבי צילום אדם המתבונן אל האופק, במקרה זה נרצה לראות לאן הוא מתבונן ונציב את האדם בשליש הרלוונטי בתמונה.
מהו חתך הזהב..?
למעשה אנחנו משתמשים בחוק חתך הזהב בצילום ע"י חלוקת הפריים לתשעה חלקים שווים , ע"י כך אנו ממקמים את הנושא שלנו באחד השלישים ויוצרים תמונה יותר מאוזנת ויותר מאוזנת ויותר יפה לעינינו. בחלק גדול מהמצלמות ניתן להפעיל GRID LINE כדי שהקווים יופיעו בעינית ויעזרו לנו למקם את הנושא שלנו.
קווים אלה גם עוזרים לנו להחזיק את המצלמה ישר כדי למנוע מצב בו קו האופק שלנו נוזל...
דבר שלעין האנושית מאוד קשה איתו .
סמטרית א סימטרית :
קומפוזיציה א-סימטרית-מחולקת על ידי קווי אורך ורוחב כמו רשת של שתי וערב המקנה תחושת האיזון ויציבות בפריים ותחושה דינאמית כלומר תחושה שהחפץ נמצא בתנועה .
קומפוזיציה סימטרית : קומפוזיציה סימטרית יוצר סוג של איזון ואווירה רגועה ונוחה סטטית ותחושה של ביטחון אחד ההסברים למקור התחושה הוא : שאיזון סימטרי מזכיר לנו את סימטריית הראי של גופנו .
קומפוזיציה מקצבית :קומפוזיציה מקצבית - היא כל אובייקט אשר מצולם והוא חוזר על עצמו למשל ראשים של אנשים או עמודי חשמל והם מופיעים אחד אחרי השני או שיש להם חזרה כלשהי !
קומפוזיציה דינאמית:
קומפוזיציה דינאמית היא למשל שיש דמות שיכולה לנוע למשל: צמחים , בניאדם , בעלי חיים ובנוסף לכך , יש מאפיינים של הקומפוזיציה הזו שמאפשרים ליצוא הדמייה שהחפץ נע .
קומפוזיציה מעגלית:
קומפוזיציה מעגלית שבה מתקיימת תחושה מעגלית ולרוב הנושא המרכזי תחום בצורה סגורה ומעגלית.
זוהי קומפוזיציה שיוצרת תחושה של תנועה , רכות וזרימה נעימה .
קומפוזיציה מעגלית שבה מתקיימת תחושה מעגלית ולרוב הנושא המרכזי תחום בצורה סגורה ומעגלית.
זוהי קומפוזיציה שיוצרת תחושה של תנועה , רכות וזרימה נעימה .
קומפוזיציה מתכנסת:
זוהי קומפוזיציה אשר מובילה את עין הצופה לעומק התמונה. בדרך כלל אנחנו נמקם את ההתכנסות במרכז בתמונה וניצור קומפוזיציה סימטרית שמובילה למרכז.
זוהי קומפוזיציה אשר מובילה את עין הצופה לעומק התמונה. בדרך כלל אנחנו נמקם את ההתכנסות במרכז בתמונה וניצור קומפוזיציה סימטרית שמובילה למרכז.
כדי ליצור השפעה חזקה ממקמים את ההתכנסות במרכז התצלום .
קומפוזיציה סטטית:
אובייקט שבמרכז התמונה הוא סטטי ויוצר תחושה של יציבות ומנוחה . ולכאורה אין כוחות הפועלים על האובייקט איננו חשים בכל נטייה של האובייקט לשנות את מיקומו ממצבו המרכזי.
סוג של קומפוזיציה נוטה לחד-גוניות ,מכיוון שהוא סטטי , חסר תנועה ומרכזי . אין על תחושה של דינמיות וחיות.
קומפוזיציה פתוחה וסגורה :
קומפוזיציה פתחה : מדגישה קומפוזיציה לא פורמלית ולא מתלבטת : יש בה ניחוח ריאליסטי . יש מקום לספונטניות, למקריות ולישירות . הצורות הפתוחות , כביכול , "מקריבות" את היופי הצורני למען ה"אמת"
(ולהפך בצורות סגורות).
נוצרת הרגשה שמהרכיבים הוויזואליים בתצלום פונים החוצה . לכאורה אפשר להמשיך גם אל מחוץ לתצלום, בדומה לצילום נוף .
(ולהפך בצורות סגורות).
נוצרת הרגשה שמהרכיבים הוויזואליים בתצלום פונים החוצה . לכאורה אפשר להמשיך גם אל מחוץ לתצלום, בדומה לצילום נוף .
קומפוזיציה סגורה : יוצרת רושם של קומפוזיציה מעוצבת , מסוגננת מוקפדת ומדויקת , בדומה לבמת התיאטרון . בתיאטרון הכול קורה על הבמה . איננו מצפים שמשהו יקרה מחוץ לבמה. ואם קורה מצב שיש פעילות גם מחוץ לבמה , נוצרת תחושה מוזרה וחווים מבוכה , מעין הזרה וזו כבר לא קומפוזיציה סגורה .
תגובות
הוסף רשומת תגובה